Cíle:
- Zklidnění
- Zvýšení vnímavosti a porozumění k sobě i k druhým
- Uvědomování si vlastní sebehodnoty
- Rozvíjení schopnosti přijímat a regulovat své emoce
- Posílení psychické odolnosti
- Znalost jednoduchých relaxačních technik pro praktické situace
- Schopnost práce se svou myslí
Smysl projektu:
Projekt vychází z toho, že v současné době hodně dětí trpí poruchou pozornosti, hyperaktivitou, orientací na virtuální svět. Jejich pozornost je směřována ven – na virtuální realitu, na požadavky zvenčí, na ocenění kamarádů. Chybí schopnost směřovat pozornost dovnitř sebe. Chybí schopnost vnímat „řeč svého těla“ a cítit včas svoji nepohodu. Současná doba ještě více posílila žití ve virtuálním světě.
Do svého budoucího života děti potřebují dobrou psychickou a fyzickou odolnost, péči o své zdraví, umění empatie k sobě i k okolí. Na tyto schopnosti je projekt zaměřen.
Popis projektu:
- Přirozenou a hravou formou se děti seznámí s tím, jak reaguje jejich tělo a mysl v běžných situacích.
- Naučí se jednoduché způsoby, jak porozumět emocím svým i emocím druhých. Poznají možnosti, jak s emocemi pracovat.
- Poznají, jaké signály k nim vysílá tělo ještě před tím, než emoce vypukne a učí se, jak je možné včas reagovat.
- Vědí, že je v pořádku emoce přijmout, ne potlačovat. Vědí, že jsou možnosti, jak emoci projevit přijatelně pro sebe i ostatní tak, aby jim její projev neškodil.
- Naučí mnohé hravé techniky, jak rychle zregenerovat svoji mysl a tělo v okamžiku, kdy se cítí unavené či vystresované.
- Po celou dobu výuky jsou vraceny ke kontaktu s tělem jako s nedílnou součástí sebe sama.
Výstupy:
- Porozumění svým prožitkům, pocitům a signálům svého těla
- Baterie relaxačních technik
- Schopnost udržet svoji pozornost delší dobu.
- Dovednost, jak se zklidnit a zrelaxovat.
- Schopnost pracovat se stresem
Struktura programu:
Komunikace
- Vytvoření prostoru hravosti a důvěry
- Důvěra a sdílení mě posiluje
- Všímavost k sobě i druhým
Tělo
- Jak ke mně tělo mluví
- Jak ho mohu uvolnit
- Jak mě jeho stav ovlivňuje
Emoce
- Jak na strachy, úzkost, nejistotu
- Co když dám najevo své emoce
- Co říkají mé emoce o mě
- Jak si skrze emoce získám a udržím kamarády
Dech
- Jak mi pomůže dech ve škole či s kamarády
- Dech je můj stálý přítel
- Jak můžu využívat dech ve svůj prospěch
Forma:
Pravidelný workshop 1x týdně vždy 1,5 hodiny s přestávkou / 3 měsíce
Metody:
Hra, nácvik.
Evaluace:
Závěrečný sdílecí kruh – děti si společně sdělují své prožitky. Využíváme metodu kruhu a mluvícího předmětu. Děti se tak učí, že mluví vždy jen jeden a ostatní mu naslouchají. Nenásilně tak dostávají informaci, jak různě můžeme danou techniku prožívat a učí se respektu.
Místo konání:
Klubovna, tělocvična či jiná volnočasová místnost
Materiální zázemí:
Karimatky, polštářky, deky, hudební nosič
Finanční rozpočet:
Odměna lektora: 1500,-/výuková lekce/ 15 dětí
Cena zahrnuje: přípravu lektora, realizaci, materiál, dopravu a zhodnocení kurzu.